تجاوز جنسی و قتل یک زن باردار در هرات؛ سه مرد متهم به این قضیه تیرباران شدند
منابع محلی از ولایت هرات میگویند که نیروهای حکومت سرپرست در ولسوالی زاول این ولایت سه مرد جوان را که بر یک زن باردار تجاوز جنسی کرده و سپس او و سه کودکاش را به قتل رساندهاند، در ملاءعام قصاص (تیرباران) کردهاند.
منبع که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، امروز (سهشنبه، ۲۳ جوزا) با تایید این خبر به رسانه گوهرشاد گفت که این سه مرد روز شنبه هفتهی جاری در منطقهی «فرقه» در نزدیکی میدان هوایی شیندند، از مربوطات ولسوالی زاول ولایت هرات در قدم نخست بر یک زن باردار تجاوز کرده و سپس وی و سه کودکش را کشته اند.
منبع تاکید کرد که این زن دوقلو نیز باردار بوده است.
او تاکید کرد که در این رویداد زن، دو کودک که در بطنش بوده و یک کودک پسر هشت سالهاش به قتل رسیدهاند.
به گفتهی منبع، این سه مرد پس قتل این زن و کودکانش از سوی نیروهای حکومت سرپرست در ولسوالی زاول بازداشت شده و در همانجا نیز زندانی بودهاند.
منبع در ادامه افزوده است که باشندگان ولسوالی زوال صبح امروز(سهشنبه، ۲۳ جوزا) در برابر ساختمان این ولسوالی تجمع کرده و از ولسوال حکومت فعلی خواستهاند که این سه مرد را «قصاص» یا به قتل برسانند.
منبع تاکید کرد که نیروهای حکومت سرپرست این سه مرد متهم را از زندان بیرون آورده و در برابر چشمان مردم محل در پیش ساختمان ولسوالی زاول تیرباران کردند.
تا اکنون در مورد هویت و سن و سال این افراد جزییاتی ارائه نشده است، اما منبع میگوید که زن و این سه مرد متهم به تجاوز جنسی و قتل، از باشندگان ولسوالی زاول بودهاند.
در عین حال، تصاویری که به دست رسانه گوهرشاد رسیده است، دیده میشود که این سه مرد جوان هستند و در حالی که دستشان از پشتسر بسته شده، به قتل رسیدهاند.
از سویی هم، ابو منصور، ولسوال حکومت سرپرست برای ولسوالی زاول ولایت هرات در یک فایل صوتی این خبر را تایید کرده و میگوید که صبح امروز مردم محل به ولسوالی آمده و به«زور و اجبار» این افراد را از زندان این ولسوالی بیرون کرده و سپس به قتل رساندهاند.
وی افزوده است که این سه مرد ابتدا بر یک زن باردار تجاوز جنسی کرده و بعد او و کودکانش را به قتل رساندهاند.
ابومنصور تاکید کرده است که این افراد چند روز در زندان حکومت سرپرست در ولسوالی زاول بودهاند.
ولسوال ولسوالی زاول میافزاید: «صبح امروز ملکیها ]مردم محل[ تظاهرات کردند. آنها بسیار زیاد بودند. مجاهدین] نیروهای حکومت سرپرست[ هوایی فیر کردند، اما آنها دست نکشیدند و مجاهدین نتوانستند مانع آنها شوند. زندانیان را بیرون کرده و کشتند.»
او در این فایل صوتی گفته است که این افراد در قدم نخست توسط مردم محل با سنگ و چاقو به شدت زخمی شده و سپس تیرباران شدند.
با این وجود، عبدالله انصاف، سخنگوی پولیس هرات در صحبت با رسانه گوهرشاد این تجاوز جنسی و قتل و همچنان تیرباران متهمان را رد کرده است.
آقای انصاف گفته است: «این خبرها کاملاً دروغ و ناقص است. هیچ ثبوب و سندی در این مورد نیست.»
سه قتل و تجاوز جنسی در طی ۲۴ ساعت گذشته
قابل ذکر است که طی کمتر از ۲۴ ساعت گذشته این سومین مورد از قتل و تجاوز جنسی است که در ولایت هرات رخ داده است.
عصر روز گذشته منابع محلی در شهر هرات خبر دادند که یک زن باردار توسط پسراندرش در این شهر به ضرب چاقو به قتل رسیده است.
همچنین در یک رویداد دیگر، منابع در شفاخانه حوزوی هرات مدعی شده بود که دو دختر دانشآموز در مرکز این ولایت مورد تجاوز جنسی قرار گرفتهاند.
این منبع گفته بود که این دو دختر ۱۱ و ۱۳ سال سن دارند و آنان صبح دیروز هنگامی که به مکتب میرفتند، از منطقهی «پایینآب» شهر هرات ربوده شدهاند.
منبع در ادامه گفت که آنان شام روز گذشته از منطقهی «پشتونپل» شهر هرات پیدا و به شفاخانه حوزوی این ولایت منتقل شدهاند.
منبع افزود که این دو دختر برای ساعاتی در شفاخانه بستری بوده و شب گذشته رخصت شدهاند.
این منبع میافزاید که در حال حاضر وضعیت این دو کودک «نسبتا خوب» به نظر میرسد و قرار است معاینات بیشتر بر روی آنان در زایشگاه هرات انجام شود.
با این وجود منابع از زایشگاه ولایت هرات در صحبت با رسانه گوهرشاد این خبر را تایید کردهاند. منبع گفت که این دو دختر توسط نیروهای حکومت سرپرست برای انجام معاینات بیشتر به این مرکز آورده شده بودند.
سخنگوی پولیس هرات این دو رویداد را نیز رد کرده بود.
قابل ذکر است که حکومت سرپرست پس از تسلط بر افغانستان، دادگاههای صحرایی را از سر گرفته و در سراسر کشور زنان و مردان را به اتهامهای مختلف در ملاءعام شلاق زده و در برخی موارد قصاص کردهاند.
علاوه بر این، این گروه زمستان سال گذشته، یک باشندهی ولایت فراه بهنام«تاجمیر» را به اتهام قتل در ملاءعام اعدام کردند.
همچنین در قران آمده است که قصاص یکی از احکام کیفری در اسلام است که قرآن آن را مایه حیات جامعه میداند. تشریع حکم قصاص برای جلوگیری از انتقامهای کور و دور از عدالت، همچنان برای جلوگیری از جرأت یافتن جنایت کاران در قتل یا ضرب و شتم شهروندان، وضع شده است.
در قرآن آمده است که حیات اجتماعی سالم در گرو وجود امنیت و آسایش عمومی و رعایت حقوق و تکالیف متقابل است و آسایش عمومی، در گرو حفظ اصول و ارکان یک حیات اجتماعی است. حکم قصاص برای محافظت رکن مهم جامعه، یعنی جان افراد، در برابر جنایت کاران وضع شده است.
همچنین مهم ترین دلیل وضع حکم قصاص در قرآن حفظ حیات جامعه دانسته شده است. خداوند در سوره بقره در باره فلسفه قصاص می فرماید: «و براى شما در قصاص، حیات و زندگى است، اى صاحبان خِرد! شاید شما تقوا پیشه کنید».[۶] یعنی هدف از قصاص اعدام نیست، هدف زندگی و حیات است؛ هدف ترمیم دوباره امور و بازگرداندن فرد یا جامعه به وضعیت عادی است. اگر کسی بدون دلیل و مستقل از اندامهای رسمی جامعه اقدام به قتل نفس کند، حیات اجتماعی به مخاطره میافتد و قصاص برای تضمین حیات اجتماعی و فردی است.
گزارش: رسانه گوهرشاد