جایگاه تحصیل دختران در اسلام (۱)
نویسنده: مهدی مظفری
مقدمه
«تحصیل» در لغت به معنی آموزش، دانشآموزی، دانشجویی، فراگیری و درس خواندن است. در اصطلاح، تحصیل را به اکتساب دانش و مهارتهای مختلف از طریق آموزش رسمی و غیررسمی معنی کردهاند. تحصیل رسمی معمولاً در مدارس و دانشگاهها انجام میشود و شامل گذراندن دورههای آموزشی مشخص و کسب مدرک تحصیلی است. تحصیل غیررسمی نیز میتواند در قالب آموزشهای آزاد، دورههای آموزشی کوتاهمدت، یا یادگیری تجربی انجام شود.
در گذشته، تعلیم و تحصیل نقش اساسی در زندگی و آینده انسانها نداشت و هیچ شخصی از بیسوادی و یا کم سوادی رنج نمیبرد. اما از وقتی که انواع انقلابها و خیزشها در جوامع انسانی رخ داد و دنیا دگرگون شد، در این دگرگونیها و تغییرها، دانش در جوامع انسانی جای باز کرد و تحصیل آن جزء حقوق اولیه و بلامنازع عموم انسانها، فارغ از جنسیت و نژاد به حساب آمد.
اعلامیه جهانی حقوق بشر که دستآورد بزرگ بشریت پس از جنگها و انقلابها است، درمورد اکتساب علم چنین آورده است: «هر کسی حق تحصیل دارد، تحصیل حداقل در مراحل ابتدایی باید رایگان باشد. همچنین تحصیلات ابتدایی باید اجباری شده و آموزشهای فنی و حرفهای نیز در دسترس عموم قرار گیرد. آموزش عالی هم باید برای همه و بر اساس شایستگی در دسترس باشد.»
چرایی تأکید این اعلامیه حقوق بشر و دیگر ارگانهای حقوقی بر حق تعلیم و تحصیل این است که اکتساب علم باعث افزایش آگاهی و دانش افراد میشود و به آنها کمک میکند تا مهارتهای لازم برای زندگی و کار را کسب کنند. ما انسانها شاهد هستیم که از وقتی که تحصیل علم صورت آکادمیک و تخصصی را به خود گرفت و جزء حقوق اولیه و درجه یک، فرد فردی از انسانها قلمداد شد، جوامع راه پیشرفت و توسعه را پیش گرفته است.
با وجود تأکید بسیار حقوق بشری بر حق تعلیم و تحصیل و همچنین با وجود مشهود بودن تأثیرات عمیق و پرمفید دانش بر پیشرفت و توسعه جوامع، برخی کشورها و گروهها دروازهی دانش را به روی عدهای از انسانها بستهاند و در این امر ابرام و اصرار دارند.
در حال حاضر، آنچه که در دنیا پرآوازه شده و عموم انسانها با شنیدن آن انگشت بر دهان ماندهاند خبر «ممنوعیت تحصیل دختران افغانستان از سوی دولت کنونی» است. حکومت فعلی افغانستان از بدو قدرتگیری (۱۵ اوت ۲۰۲۱م) دروازهی مکتب و دانشگاه را به روی دختران بست. تصمیمگیران این جریان تأکید میکنند که به خاطر «هنجارهای اسلامی» دختران از تعلیم و تحصیل علم «موقتا» منع شدهاند.
با در نظرداشت اینکه پیشینه حکومت کنونی افغانستان اسلامی است و دولتمردان این حکومت هم، اکثر تصمیمهایشان و تصمیم منع تحصیل دختران را «اسلامی» میخوانند، این تصور در ذهن بسیاری ایجاد میشود که واقعا نظر و دیدگاه اسلام درباره تحصیل دختران چیست؟ آیا دیدگاه اسلام درمورد تحصیل دختران همان دیدگاه حکومت سرپرست افغانستان است؟ و یا اینکه اسلام حق تعلیم و تحصیل را فارغ از جنسیت و نژاد؛ برای تمام انسانها قائل است و در این باره هیچ تفاوتی بین زن و مرد و دختر و پسر قائل نیست؟.
مقاله حاضر در صدد تبیین «جایگاه تحصیل دختران در اسلام» است. این پژوهش با روش توصیفی_تحلیلی در سه فصل؛ نظر اسلام را در مورد تحصیل دختران بیان میکند. در فصل اول؛ آیات قرآن و احادیث شریف را با دقت بررسی و موارد مرتبط با تحصیل دختران را تحلیل کرده، نظر اسلام را در مورد تحصیل دختران از کتاب و سنت کشف میکند. در فصل دوم؛ به دلایل غیر از کتاب و سنت برای اثبات فرضیه میپردازد و در فصل سوم؛ دلایل مخالفین حق تحصیل دختران را شنیده، پاسخ خواهد داد.